الأربعاء، 27 مايو، 2015

أزاى تبقى بتاع سوشال ميديا – تطبيق عملى

Social Media - سوشال ميديا
Social Media - سوشال ميديا 


أزاى تبقى بتاع سوشال ميديا – تطبيق عملى

أول حاجة لازم قبل ما تبدأ تقرأ المقال ده يفضل تكو قرأت سلسة المقالات بتاعة




بعد كده هنبدأ مرحلة التطبيق العملى هيكون قدامك طريقين
أول طريق : هو أنك تقدم فى شركة تكو محتاجة حد يشتغل سوشال ميديا و مش مشترطين الخبرة و فى الغالب طبعا هيكو المرتب قليل ... بس قصاد ده هتتعلم عمل أكتر
بس الطريق ده مش بياسب كل الناس لأن فعليا فى ناس شغاله فى مجالات مختلفة و عايزة تنقل و تشتغل فى السوشال ميديا أو يعى زى ما بنقولها " يبقى بتاع سوشال ميديا "
و طبعا الوقت بيبقى مش مناسب بالنسبة لهم أنهم يشتغلوا فى مكانين فى نفس الوقت


هنوصل كده للطريقة التانية و هنقولها فى خطوات علشان تبقى أسهل فى تنفيذها
1-      أختار مجال أنت بتحبه و بتفهم فيه , يعنى ممكن تكون بتفهم فى الموبايلات و بتعرف تشرح أيه هى مميزاتها و عيوبها و أيه الجديد فيها دايما يبقى أشتغل فى المجال ده .
2-      أختار طريقة تقدم بيها حبك و خبرتك دى ... سواء بالكتابة أو شرح فيديو أو صور
3-      أختار شبكة التواصل المناسبة للطريقة إللى أنت أختارتها و طبعا الأختيار ده بيكون على حسب ( أنت هتشر محتوى شكله أيه يعنى سواء صور أو فيديو أو نصوص أو خليط بين كل ده , و على حسب الناس إللى أنت هتستدفها بيستخدموا موقع أيه أكتر )
4-      حدد الأستراتيجى بتاعتك بالظبط و هيكون منها النقطتين إللى فاتوا ..... أكتب الأستراتيجى بتاعتك كويس و أفهمها كويس علشان دى هى إللى أنت هتشتغل على أساسها
5-      أختار أسم الصفحة أو الحساب إللى هتنشر عليه المحتوى ده
6-      أكتب فى ال About  بتاعه أنت بتعمل أيه بالظبط و تفاصيل النشاط ده كويس
7-      جهز المحتوى إللى هتنشره و يفضل تجهز محتوى يكفيك لمدة أسبوعين على أقل تقدير يعنى
8-      و أنت بتجهز المحتوى رتبه كويس علشان يبقى مترابط ببعضه و حدد هتنزله أمتى ( الساعة كام بالظبط ) و دايما أسأل نفسك ليه أنزل الكلام ده دلوقتى و أنزله لمين ؟ علشان تضمن أنك ماشى صح
9-      أفتكر أنك عامل أستراتيجى و أن لازم تشتغل على أساسها 
10-  بعد كل ده أبدأ أنشر بقى الحاجة بتاعتك على الموقع إللى أنت أختارته فى المواعيد إللى أنت حدتتها للناس إللى أنت شايف أنهم مهتمين بكلامك أوى بالطريقة الماسبة
11-  أعمل Analysis   يعنى شوف ياتارا الكلام بتاعك ده بيعجب الناس ولا لأ , شوف هى المواعيد إللى بتنشر فيها البوستات بتاعتك مناسب ولا ممكن تتغير , شوف أيه نوع المحتوى إللى بيعجب الناس أكتر سواء صور أو فيديو أو أيا كان شكل المحتوى
12-  أعمل Analysis   تانى
13-  أفتكر تانى أنك شغال على أساس أستراتيجى




لو المقال ده عجبك و لقيته مفيد تقدر تعمله شير .... و تفيد بيه غيرك